Nepodceňujme přezutí pneumatik na vozidlech před příchodem zimy

Praha venkov – VÝCHOD – Doporučujeme řidičům, aby včas přezuli svá vozidla na zimní pneumatiky.

Zimní období se neúprosně blíží, i když první listopadové dny stále svítí sluníčko a mráz se sněhem si dává na čas. Tím bychom však neměli podcenit naší bezpečnost v silničním provozu a naopak, buďme připraveni, až mrazy a sníh uhodí.

Na provoz v zimním období pamatuje zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, konkrétně § 40a. Zde se uvádí

V období od 1. listopadu do 31. března lze užít vozidlo pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to pokud:

  • se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza,
  • lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Pokud je na silnici umístěna značka ,,Zimní výbava“, tato povinnost platí vždy bez ohledu na stav povrchu vozovky. Na cestách se také můžeme setkat s příkazovou dopravní značkou ,,Sněhové řetězy“.

Na tu nejčastěji můžeme narazit, pokud se chystáme do hor. Jak již z názvu vyplývá, přikazuje řidiči nasadit na pneumatiky sněhové řetězy. Po nasazení řetězů může řidič bezpečně pokračovat ve své jízdě.

Zimní výbava.pngZdroj:bezpecnecesty.

Zákonodárce výměnu pneumatik pro zimní období stanovil z toho důvodu, že na našich silnicích je na podzim a v zimě vysoký počet dopravních nehod a nejčastější jejich příčinou je jízda na letních pneumatikách.

Důležité je vědět, že osobní vozidla musí mít zimní pneumatiky na všech kolech, nikoliv jen na hnané nápravě, jako tomu bylo dříve. Minimální hloubka dezénu neboli vzorku by měla být 4 mm.

  • Důvodem výměny pneumatik na zimu je vyšší přilnavost na ledu i sněhu, což má lepší stabilitu v zatáčkách a podstatně kratší brzdnou dráhu.
  • Na vozidle musí být namontovány všechny pneumatiky stejné. Při montáži pouze 2 ks zimních pneumatik, například na poháněnou přední nápravu, zajistíte rozjezd vozu. Pokud však na zadní nápravě necháte pneumatiky letní, které v zimním období ztrácejí svoje jízdní vlastnosti, vozidlo se může dostat do smyku. Pokud necháte zimní pneumatiky pouze na zadní nápravě a na přední necháte pneumatiky letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně!
  • Minimální hloubka dezénu (vzorku) musí být 4 mm. Pokud klesne hloubka dezénu pod 4 mm, pneumatika již nemá díky úbytku vzorku dostatečné schopnosti záběru. Například pokud klesne hloubka dezénu pod doporučené minimum, pravděpodobně se setkáte s problémy nejen při jízdě, ale už při samotném rozjezdu, kdy pneumatiky začnou prokluzovat. K zastavení vozidla jedoucího na zimních pneumatikách ojetých na zákonné minimum potřebujeme brzdnou dráhu o 50 procent delší.
  • Zimní pneumatika má uplatnění nejen na zasněženém povrchu. Její využití začíná už při poklesu teploty pod 7 stupňů Celsia. Nezapomínejte, že i když je během podzimního dne +10 až 12 stupňů Celsia, mohou večerní a hlavně noční teploty klesnout podstatně níže. I přesto, že obujete zimní pneumatiky, nemůžete jezdit na sněhu a ledu stejně, jako po suché silnici. Fyzikální zákony platí i pro vozidla se zimními pneumatikami.
  • Zimní pneumatika stárne podstatně rychleji než pneumatika letní. Je to díky používání více druhů olejů a směsí silic, než u pneumatik letních. Tyto přísady se postupem času z pneumatiky vytrácejí díky chemických procesům a tím pneumatika ztrácí na svých jízdních vlastnostech.

Pokud při silniční kontrole policisté zjistí, že řidič nemá předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu udělení blokové pokuty ve výši až 2.000 korun. Pokud případ bude projednáván ve správním řízení, může být pokuta až 2.500 korun.

Je také dobré seznámit se s podmínkami, za kterých je sjednáno tzv. havarijní pojištění. Pokud bude prokázáno, že škodní událost nastala v přímé souvislosti s použitím nevhodných pneumatik, může dojít ke krácení pojistného plnění.

Přizpůsobte rychlost danému počasí, dodržujte pravidla silničního provozu, abyste se vždy vrátili ze svých cest bezpečně domů!

por. Mgr. Eva Hašlová
4.11. 2019

Jakékoliv poznatky a informace můžete uvést zde, i anonymně.

4.11.2019