Doporučení pro řidiče v zimním období

Praha venkov – Východ – V zimním období vám mohou usnadnit jízdu některé věci, ačkoliv nejsou součástí povinné výbavy.

Každoročně doplácí řada řidičů v zimním období  na to, že nejsou dostatečně vybaveni. I zdánlivé maličkosti, které mohou řidiči  potřebovat a které nejsou součástí povinné výbavy vozidla, se mohou stát v nepředvídaných situacích  vděčným pomocníkem. Dobrá příprava vozidla také snižuje riziko  dopravních nehod a  prodlužuje jeho životnost. Řidič se v takovém vozidle navíc cítí při jízdě jistěji. Co je tedy v tomto období pro řidiče i vozidlo nejdůležitější?

  • montáž zimních pneumatik
  • přeměření účinnosti brzd
  • kontrola chladící soustavy
  • dolití nemrznoucí směsi
  • kontrola autobaterie a  oleje
  • výměna starších žhavicích svíček u dieselových motorů
  • kontrola funkce všech světel a stavu náhradních žárovek.

Co by ve vozidle nemělo v zimě chybět

  • tažné lano,
  • startovací kabely,
  • sněhové řetězy,
  • pracovní rukavice,
  • utěrka nebo sprej proti vnitřnímu pocení oken,
  • stěrka a škrabka na skla,
  • smetáček na ometání sněhu,
  • přenosná svítilna
  • zásoba nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů
  • láhev s nemrznoucí chladící kapalinou pro její případné doplnění
  • pytlík písku a lopatku k vyproštění z náledí

Abyste v zimě bez problémů vyjeli

  • Gumová těsnění dveří a kapot potřeme glycerinem nebo jelením lojem, aby nepřimrzla.
  • Rozmrazovač skel a zámků mějte samozřejmě mimo vozidlo!
  • Myjeme-li auto v myčce, měli bychom přelepit zámky, aby do nich nenatekla voda, která může namrznout.
  • Zámek otevřeme pomocí rozmrazovače zámků, v nouzi třeba i postupným zasunováním klíčku ohřátého sirkou či zapalovačem.
  • Ramínka stěračů před zaparkováním podkládáme nebo vyjmeme, aby nepřimrzla ke sklu.
  • Skla nikdy nerozmrazujeme horkou vodou, mohla by prasknout.
  • Po usednutí do vozu otevřeme okénko, abychom si vydechovaným vzduchem nezamlžili okna.
  • Motor zahříváme pomalou jízdou, nevytáčíme jej do vysokých otáček na místě.

Pozor na správné parkování

  • neparkujeme na kraji silnice, kde bychom bránili průjezdu sněhového pluhu a kde může být náš vůz nejen zahrnut sněhem, ale i vážně poškozen
  • v hluboké sněhové břečce mohou do rána pneumatiky zamrznout tak, že budeme muset vůz vysekávat
  • těsně u budov na náš vůz může spadnout těžká lavina sněhu ze střechy
  • při parkování za mrazu hrozí nebezpečí přimrznutí brzdových čelistí a zamrznutí lanovodů – proto v zimně zásadně při parkování nezatahujete ruční brzdu

NEZAPOMEŇTE!

Mokrá silnice je 2x více kluzká než suchá silnice.

Zasněžená silnice je 2x více kluzká než mokrá silnice.

Silnice s náledím je 2x více kluzká než zasněžená silnice.

Brzdná dráha zimní pneumatiky je při 50 km/hod poloviční ve srovnání s letní pneumatikou!

nprap. Mgr. Eva Hašlová
tisková mluvčí PČR Praha venkov – Východ
15.12. 2017

    Jakékoliv poznatky a informace můžete uvést zde, i anonymně.

    15.12.2017