Jezděte bezpečně!

KRAJ- Bezpečná jízda v zimě, na sněhu a péče o automobil

Letošní zima nás i ve Středních Čechách trochu zaskočila přívalem sněhu. Samozřejmě se v únoru sníh a velmi nízké teploty dají očekávat, nicméně za posledních několik let jsme se s takovým množstvím sněhu ve Středočeském kraji nesetkali. V momentě, kdy napadne několik centimetrů sněhu a nás čeká cesta do práce, či na jiné místo, kam potřebujeme bezpečně dojet, je nesmírně důležité chovat se na často ještě neošetřených silnicích velmi opatrně.

Samozřejmostí je jízda na zimních pneumatikách, které jsme povinni mít na svých vozidlech přezuté od 1. listopadu, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, a nebo pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Vybavit vozidlo zimními pneumatikami je velice důležité, a to především z důvodu naší bezpečnosti, v zimě je totiž riziko vzniku dopravní nehody 6x větší, než v létě a hlavní příčinou vzniku dopravních nehod je jízda na letních pneumatikách. V období zimy jsou silnice spíše mokré nebo s vrstvou sněhu. Zimní pneumatiky mají hrubší záběrový vzorek a jejich běhoun obsahuje více směsi na bázi siliky. Díky této látce pneumatika lépe přilne na povrch vozovky během nízkých teplot. Důležitou roli při jízdě na namrzlé silnici hraje také hloubka dezénu pneumatik. Pokud hloubka klesne pod hranici 4 mm, výrazně tím vozidlo ztrácí stabilitu a prodlužuje se brzdná dráha.

Pokud je na silnici umístěna značka ,,Zimní výbava“, tato povinnost platí vždy bez ohledu na stav povrchu vozovky. Na cestách se také můžeme setkat s příkazovou dopravní značkou ,,Sněhové řetězy“. Na tu nejčastěji můžeme narazit, pokud se chystáme do hor. Jak již z názvu vyplývá, přikazuje řidiči nasadit na pneumatiky sněhové řetězy. Za nepoužití zimních pneumatik nebo sněžných řetězů dle zákona může policista uložit řidiči v příkazním řízení pokutu až do výše 2000 korun, ve správním řízení hrozí řidiči sankce až do výše 2500 korun

Před každou jízdou a cestou je velmi důležitá kontrola vozu a příprava na samotnou cestu. Někdy je dokonce nejlepší nikam nejezdit a raději počkat až se počasí zlepší. Důležité je také zhodnotit naše řidičské zkušenosti a dovednosti, a v případě nějakého oprvadu nepříznivého počasí raději autem nevyjet, pokud nejste příliš zkušení řidiči.

Jak tedy vybavit vozidlo v zimě a na co nezapomenout?
– montáž zimních pneumatik
– přeměření účinnosti brzd
– kontrola chladící soustavy
– dolití nemrznoucí směsi
– kontrola autobaterie
– kontrola funkce všech světel a stavu náhradních žárovek
– ve vozidle mít nachystanou škrabku na očištění zamrzlých skel, košťátko na očištění sněhu

Jak před jízdou vozidlo očistit a jak s vozidlem v zimě zacházet?
– 
před jízdou odstraňte sněhovou vrstvu a led z celého povrchu vozidla, včetně námrazy na sklech oken. Nejlépe ze všech, čelní okno k řádnému výhledu vskutku nepostačí
– případě zamlžení, či námrazy skel zevnitř tuto odstraňte také, a to před započetím jízdy a nespoléhejte se na „rychlé ofouknutí“ ventilátorem během jízdy
– při čistění oken opatrně uvolněte přimrzlé stěrače a i z těch námrazu odstraňte.
– nezapomeňte na sníh a námrazu na světlometech, vrstva sněhu či ledu snižuje jejich svítivost. Zajistěte řádnou viditelnost registrační značky
– odstraňte zachycený a umrzlý sníh za jednotlivými koly na lapačích nečistot
– ve větších mrazech raději gumová těsnění dveří a kapot potřeme glycerinem nebo jelením lojem, aby nepřimrzla.
– na zámky použijeme rozmrazovač skel a zámků
– motor zahříváme pomalou jízdou, nevytáčíme jej do vysokých otáček na místě
– po usednutí do vozu otevřeme okénko, abychom si vydechovaným vzduchem nezamlžili okna

Důkladná očista platí i pro řidiče nákladních vozidel, dodávek, či tahačů s návěsem. Především u vozidel s plachtovou střechou hrozí vytvoření kaluže vody, která například přes noc snadno zmrzne v mohutný kus ledu. Tento kus ledu se pak za jízdy může snadno uvolnit a způsobit vážné škody na majetku či zdraví.

I ten nejlepší a nejzkušenější řidič se může dostat do rizikové situace na kterou musí pohotově reagovat. Zde je velmi důležité zachovat chladnou hlavu, situaci rychle vyhodnotit a správně na ni zareagovat. Například pokud dostanete smyk, kdy Vám nehrozí náraz, tak nebrzděte. U smyku přední hnané nápravy sešlápněte spojku a kola natočte ve směru jízdy. Při smyku zadní nápravy natočte kola ve směru, kam se pohybuje zadní část vozu.
Při jakékoliv jízdě buďte tedy opatrní a v zimě jěště o to více.

    Jakékoliv poznatky a informace můžete uvést zde, i anonymně.

    15.2.2021